Pijler Expertscholen Ontwikkelkracht

Aspirant-expertschool

Op veel scholen in Nederland is een schat aan expertise en ervaring aanwezig van wat werkt en wat niet. Als leraar of schoolleider heb je vaak weinig tijd en ruimte om die kennis te delen met andere scholen of juist kennis op te doen van scholen die vergelijkbare uitdagingen kennen. Binnen Ontwikkelkracht krijg je de ruimte om expertschool te worden. We gaan gezamenlijk aan de slag om jouw expertise overdraagbaar en bruikbaar te maken voor andere scholen. In een intensief en voor een deel op maat gemaakt programma leiden we expertleraren en expertschoolleiders op om andere scholen te begeleiden om zelf ook deze werkwijze te hanteren. Na deze aspirant-fase fungeer je als een echte Expertschool Ontwikkelkracht! Zo help je andere scholen in de buurt om zich verder te ontwikkelen.

Waarom meedoen?

  • Je draagt bij aan onderwijsverbetering van andere scholen.
  • Je verbetert je eigen expertise en borgt deze door samenwerking met verschillende experts.
  • Je leert van andere expertscholen in het netwerk van Expertscholen Ontwikkelkracht.
  • Je verstevigt je positie in de regio.
  • Je biedt interessante ontwikkel- en loopbaanmogelijkheden voor je onderwijsteam.

Wanneer kun je deelnemen?

Wij zoeken toekomstige expertscholen die:

Evidence-informed werken

Dit betekent dat je als school literatuur bijhoudt en problemen en innovaties met de hulp van de wetenschap aanpakt.

Goede resultaten hebben

Dit betekent dat je dit als school dit kunt laten zien aan de hand van bijvoorbeeld een NCO-rapportage van je school.

Een actieve onderzoeks- en verbetercultuur hebben

Dit betekent dat je als school bijvoorbeeld een programma gericht op een onderzoeks- en verbetercultuur doorlopen hebt.

Een aanpak of werkwijze hebben die...

  • evidence-informed is,
  • beproefd is,
  • overdraagbaar is in een jaar.

Tijd en capaciteit vrij willen maken

Dit betekent dat je als school een kernteam vormt van minstens zes mensen die het leertraject gaan ontwikkelen en daarna ook andere scholen gaan opleiden en begeleiden. Ook de rest van de school of de afdeling dient betrokken te zijn.

Welke rollen vervul je?

Als expertschool heb je drie rollen:

  • Optreden als ambassadeur op het gebied van jouw expertise.
  • Opleiden en begeleiden van andere scholen via een leergang of leertraject om jouw expertise over te dragen.
  • Delen van jouw expertise door bijvoorbeeld inspiratiesessies.

Hoe ziet het proces eruit?

Startgesprek

In dit gesprek kijken we samen of de rol van expertschool bij jouw school past.

Screening en documentanalyse

Na een positieve screening kun je je formeel aanmelden voor het traject om aspirant-school te worden.

Aanvraag subsidie

Je kunt nu subsidie aanvragen. De uren voor zowel deelname aan het opleidingsprogramma als het ontwikkelen en verzorgen van een leertraject voor andere scholen worden volledig vergoed.

Intakegesprek

In dit gesprek doorlopen we samen de aanvraag.

Vorming expertteam

Je vormt een expertteam, bestaande uit leerkrachten die de aanpak dragen als de schoolleider en de intern-begeleider. Dit team krijgt vrijgestelde tijd en begeleiding om de aanpak deelbaar te maken met andere scholen.

Opleidingsprogramma in één jaar

In een intensief programma ga je als aspirant-expertschool jouw expertise overdraagbaar maken. Je borgt je aanpak in de school, ontwikkelt een leertraject en doet als team vaardigheden op om trainingen te kunnen geven. Dit jaar wordt afgesloten met een evaluatie en een go/no-go om expertschool te worden binnen Ontwikkelkracht.

Expertschool

Na het doorlopen van het opleidingsprogramma en een positief advies vanuit Ontwikkelkracht zijn jullie een Expertschool Ontwikkelkracht. Scholen die een verbetervraag hebben die aansluit bij jullie aanbod en expertise kunnen zich intekenen voor jullie professionalisering- en begeleidingsprogramma. Ook verzorgen jullie jaarlijks een aantal kennisdelingsactiviteiten in de vorm van bijvoorbeeld een lezing of een webinar. Daarnaast worden jullie lid van het netwerk van Expertscholen Ontwikkelkracht waarmee we een paar keer per jaar samenkomen. Zo kan je niet alleen andere scholen iets leren, maar zelf ook beter worden.