Ook binnen het programmabureau Ontwikkelkracht hanteren we een lerende aanpak. Dit betekent dat we niet alles van tevoren vastleggen, maar dat we steeds de best onderbouwde koers bepalen op basis van beschikbare kennis. Zo werken we cyclisch aan een steeds betere uitvoering van Ontwikkelkracht en daarmee aan het beter en gerichter bereiken van onze doelen. Ook werken we met een groeimodel: we beginnen klein, experimenteren en leren ervan. Alleen als iets echt succesvol is, breiden we uit.
Hoe doen we dit?
Wat doen we dan concreet? Een greep uit de activiteiten in onze lerende aanpak:
Onafhankelijke evaluaties van onze activiteiten
Zo startte Oberon en de Hogeschool Utrecht in juni 2023 een onderzoek naar de kansrijkheid van de onderzoeks- en verbetercultuurtrajecten van Groeikracht en De Transformatieve School. Ook ontwikkelen de onderzoekers een meetinstrumentarium, waarmee vanaf schooljaar 2024-2025 een grootschalig quasi-experimenteel onderzoek kunnen doen naar de effectiviteit van deze trajecten.
Regelmatig zelf uitvoeren van evaluaties
Bijvoorbeeld over de succes- en belemmerende factoren bij de uitvoering van Ontwikkelkracht. Maar het kan ook gaan over een specifiek thema. Over een aantal jaren nemen we bijvoorbeeld de inzet van Ontwikkelkracht op kansengelijkheid onder de loep.
Monitoren van onze voortgang
We hebben onszelf doelen gesteld en hebben daar ook streefcijfers (zogenaamde ‘key performance indicators’) aan gehangen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal deelnemende scholen of tevredenheidscijfers over kennisproducten. Regelmatig checken we de voortgang op deze cijfers die wij bijhouden in een dashboard.
Gebruik maken bovenstaande inzichten om aanpak bij te stellen
Ten slotte – en misschien wel het belangrijkste – we gebruiken de inzichten uit deze verschillende activiteiten om onze aanpak bij te stellen. Evalueren en monitoren zijn een middel en geen doel. Het doel is namelijk om zo goed mogelijk Ontwikkelkracht uit te voeren, zodat we samen zo effectief mogelijk werken aan het beste onderwijs voor elke leerling in Nederland.
Onderzoeken
Binnen het programma voeren we regelmatig onderzoek uit. Wanneer we deze kunnen publiceren, plaatsen we de links naar de rapporten op deze pagina.
Kennisgedreven onderwijs
Hoe staat het funderend onderwijs ervoor als het gaat om evidence-informed werken? Sardes en SEO Economisch Onderzoek voerden een nulmeting uit die inzicht geeft in de huidige stand van zaken. Dit onderzoek richt zich op leraren, intern begeleiders en schoolleiders en onderzoekt kansen, knelpunten en kennisbehoeften.
De resultaten geven input voor de verdere ontwikkeling van het Masterplan Basisvaardigheden (2022-2026) en het Nationaal Groeifondsprogramma Ontwikkelkracht.