Binnen de pijler Onderzoeks- en verbetercultuur bieden wij scholen beproefde verbetertrajecten aan om het onderwijs binnen de school duurzaam te verbeteren. De ontwikkelvraag vanuit het schoolteam staat centraal. De school krijgt begeleiding en een tegemoetkoming in de kosten.
Belangrijk is dat er voor deze intensieve trajecten draagvlak is binnen het schoolteam. Alle medewerkers zijn immers samen verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit. Daarnaast zijn er regionale en landelijke bijeenkomsten met veel ruimte voor kennisdeling door experts en ervaringsdeskundigen. Scholen kunnen kiezen uit twee bewezen aanpakken die helpen bij het versterken van een onderzoeks- en verbetercultuur.
Aanpak
Groeikracht
Groeikracht stelt schoolteams in staat om het onderwijs zelf – bottom-up - te verbeteren, zodat zij vanuit de eigen praktijk, vanuit hun eigen ambitie kunnen starten en daarbij leren om kennis uit onderzoek effectief toe te passen. Als schoolteam is het belangrijk om te starten vanuit de intrinsieke motivatie om samen te willen verbeteren. Waarbij het vanzelfsprekend wordt om gezamenlijk verantwoordelijk te zijn voor de onderwijskwaliteit, elkaars les te bezoeken, elkaar constructieve feedback te geven en de onderwijsinhoud samen te ontwerpen. Een werkwijze die het handelen van zowel de schoolleider als de leraar versterkt en de werkdruk verlaagt, omdat het schoolteam bewuste keuzes maakt in wat wel en niet gedaan moet worden. In de Groeikracht-werkwijze combineren we bewezen elementen van leerKRACHT, LerarenOntwikkelFonds (LOF) en bevindingen uit onderwijsonderzoek.
Aanpak
De Transformatieve School
De Transformatieve School is sinds 2012 een professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma voor scholen in met name stedelijke omgevingen. Het is bedoeld voor leraren en schoolleiders en gericht op het versterken van het geloof in eigen kunnen (self-efficacy) van álle leerlingen. Dit kan onder druk komen te staan als leerlingen te veel moeten laveren tussen hun buitenschoolse leefwereld en de schoolcultuur. De Transformatieve School werkt met scholen aan het voorkomen van deze dynamiek of het keren ervan. Dit doen ze door in te zetten op een effectieve verbetercultuur gericht op didactische en pedagogische kwaliteit, maar ook op schoolleiderschap. Het programma combineert professionalisering in de klas tijdens lesbezoeken en cultuurverandering tijdens collectieve sessies binnen het professionele team. De trainers en coaches binnen het programma zijn zelf ook leraar of schoolleider.