Pijler Co-creatielabs

Deelnemende scholen

Wil jij graag leren hoe je lerarentekort binnen jouw school moet aanpakken? Of wil je graag tools ontvangen om aan de slag met taalachterstanden? Binnen het programma Ontwikkelkracht, organiseert Education Lab twee co-creatie labs: het LeraarLab en het TaalLab. Deze labs dragen bij aan kenniscreatie rond grote uitdagingen in ons onderwijs, door analyse en de ontwikkeling van kansrijke en bewezen interventies. De labs werken vraag gestuurd en in co-creatie met leraren, docenten, schoolleiders én onderzoekers. Binnen TaalLab ligt de focus op de verbetering van het taalonderwijs, en binnen LeraarLab op het aantrekken, professionaliseren en behouden van leraren.

De labs voor deelnemende scholen

Als deelnemende school ben je bereid om een actieve bijdrage te leveren bij het identificeren van vragen en het bedenken van kansrijke ontwikkelingen. Ook ga je aan de slag met een aanpak die is ontwikkeld met een van onze co-creërende scholen. Onderzoekers van het TaalLab of LeraarLab meten uiteindelijk of de aanpak werkt.  Met als doel; samen werken we aan meer kwalitatieve kennis over wat echt werk om taalachterstanden te verminderen of het lerarentekort tegen te gaan.

Wat levert het ons als school op?

In het huidige onderwijsveld en wetenschappelijke landschap is de kloof tussen onderzoek en praktijk vaak aardig groot. Door aan de slag te gaan in co-creatie komen deze werelden dichterbij elkaar en proberen wij de kloof te verkleinen. Dit doen we in de Labs door kansrijke oplossingen te bedenken en testen om vervolgens toe te passen binnen jouw school. Met als doel te werken aan het lerarentekort of taalonderwijs binnen jouw school.

Wanneer is het als school interessant om deel te nemen?

Alle scholen die met een evidence-informed onderwijsverbetering aan de slag wil gaan op het gebied van taalachterstand of lerarentekort is van harte welkom om deel te nemen aan onze labs. Als deelnemende school ga je aan de slag in de co-creatielab. Je bent actief betrokken bij het proces van het identificeren van vragen gebaseerd op een daadwerkelijk schoolsituatie. Vervolgens werk je aan het vinden van een kansrijke oplossing voor het onderwerp in de lab. Ook neem je deel aan de labdagen waar scholen hun praktijkervaring delen, helpen bij het interpreteren van bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek en denk je in co-creatie na over mogelijke oplossingen. Tijdens de labdagen ontmoet je wetenschappers en andere collega’s uit het onderwijsveld. Uiteindelijk draag je bij aan het ontwerpen en uitwerken van een veelbelovende pilot en ben je bereid die binnen je eigen school uit te proberen. Het is belangrijk dat de schoolleider deelname faciliteert en dat je de opgedane expertise in het lab deelt met de rest van het schoolteam.

Wat wordt er verwacht van ons als school?

Scholen die deelnemen aan een co-creatielab zijn actief betrokken bij het proces van het identificeren van vragen tot het bedenken van kansrijke oplossingen voor het onderwerp binnen het lab. Ze nemen deel aan de labdagen waar ze hun praktijkervaring delen, helpen bij het interpreteren van bevindingen en denken samen na over mogelijke oplossingen. Daarnaast dragen ze bij aan het ontwerp van veelbelovende pilots.

Dit betekent dat een deelnemende school:

  • Actief deelneemt aan de labdagen.
  • Actief betrokken is bij het identificeren van vragen.
  • Meedenkt over relevante en veelbelovende oplossingen.
  • Bereid is om een (deel van een) veelbelovende oplossing op de eigen school uit te proberen.
  • De schoolleider de deelname faciliteert.

Wat is de maatschappelijke meerwaarde?

De missie van TaalLab is het creëren van een platform voor duurzame innovatie en verbetering van taalonderwijs. Er is veel wetenschappelijke kennis die momenteel onvoldoende benut wordt in de praktijk. Tegelijkertijd zijn er diverse aanpakken die worden ingezet in de praktijk waarvan de effectiviteit onbekend is. De focus ligt daarom op het dichter bij elkaar brengen van praktijk en wetenschap, om zo effectievere aanpakken te ontwikkelen voor leerlingen. De inbreng van alle betrokkenen (leraren, ib'ers, schoolleiders, beleidsmakers en wetenschappers) is cruciaal in dit proces.

Het doel van het LeraarLab is het creëren van kennis over het aantrekken, professionaliseren en behouden van goede leraren en schoolleiders. In het LeraarLab wordt onderzoek gedaan naar de knelpunten, worden effectieve interventies ontworpen, starten scholen met pilots vol kansrijke interventies en vindt evaluatie en effectmeting van deze interventies plaats.

Naast het ontwikkelen van effectieve aanpakken, streeft het LeraarLab ernaar bij te dragen aan de ontwikkeling van evidence informed werken in de klas. Daarnaast faciliteert en organiseert het een groeiende beweging van scholen en experts, die evidence informed bezig zijn met professionalisering van leraren en het tegengaan van het lerarentekort. Ook ondersteunt het LeraarLab het onderwijsveld door in co-creatie materialen voor scholen, beleidsmakers en lerarenopleiders te ontwikkelen, zoals praktijkkaarten, toolkits en andere materialen.