Als schoolteam wil je het onderwijs binnen jouw school duurzaam verbeteren. Maar hoe pak je dat aan met de beperkte tijd en middelen die beschikbaar zijn? Samen met je collega’s kun je aan de slag met Groeikracht. De vraag vanuit jouw team staat centraal en vanuit het programma ontvang je expertise, coaching en tijd. Hiermee maak jij met jouw schoolteam ambities waar en verbeter je met praktijk- en onderzoekkennis structureel het onderwijs voor je leerlingen.
Je leert om het onderwijs zelf – bottom-up - te verbeteren, zodat je vanuit de eigen praktijk, vanuit je eigen ambitie kunt starten en daarbij leert om kennis uit onderzoek effectief toe te passen. Als schoolteam is het belangrijk om te starten vanuit de intrinsieke motivatie om samen te willen verbeteren. Waarbij het vanzelfsprekend wordt om gezamenlijk verantwoordelijk te zijn voor de onderwijskwaliteit, elkaars les te bezoeken, elkaar constructieve feedback te geven en de onderwijsinhoud samen te ontwerpen. Een werkwijze die het handelen van zowel de schoolleider als de leraar versterkt en de werkdruk verlaagt, omdat het schoolteam bewuste keuzes maakt in wat wel en niet gedaan moet worden.
Hoe kun je deelnemen?
Hoe ziet het proces eruit?
Elke school stelt interne procesbegeleiders aan, die elk een lerarenteam van vier tot tien leraren begeleiden bij het traject. Deze procesbegeleiders en de schoolleiding vormen samen het implementatieteam van het traject en komt met regelmaat samen. De interne procesbegeleiders en schoolleiders nemen ook deel aan regionale en landelijke kennisdelingsbijeenkomsten. Deze gaan zowel over het creëren van een onderzoeks- en verbetercultuur als over onderwijsinhoud. Er is veel ruimte voor kennisdeling door experts en ervaringsdeskundigen. Ook betrekken we onderzoekers bij deze bijeenkomsten, zodat wetenschap en praktijk elkaar kunnen versterken.
Bewezen werkwijze
In de Groeikracht-werkwijze combineren we bewezen elementen van leerKRACHT, LerarenOntwikkelFonds (LOF) en bevindingen uit onderwijsonderzoek.