Dit keer zijn we in Heerhugowaard en ontvangt Laura Vis ons. Laura werkt op maandag tot en met woensdag als logopedist bij Heliomare de Ruimte in Heerhugowaard en op donderdag en vrijdag als leraar bij stichting Viertaal in Alkmaar. Zij is werkzaam in het speciaal onderwijs in cluster 2 en 3. Laura heeft onder andere geholpen met het samenstellen van de themapagina van het NRO over Taal en Lezen in het speciaal onderwijs.
Clusters in het speciaal onderwijs
Laura, werkzaam in cluster 2 en 3, leidt ons door Heliomare de Ruimte terwijl ze over de verschillende clusters in het speciaal onderwijs vertelt. Op deze school bevinden zich kinderen uit cluster 3. Het gebouw is daar duidelijk op ingericht. Brede gangen, plekken voor ondersteunend loopmateriaal en speciale ruimtes voor bijvoorbeeld fysiotherapie. “Cluster 1 bestaat uit blinde, slechtziende leerlingen. Cluster 2 is voor dove, slechthorende leerlingen of leerlingen met een taal-spraakontwikkelingsstoornis. Cluster 3 biedt onderwijs en ondersteuning voor kinderen met een lichamelijke, verstandelijke, sociaal-emotionele (zoals autisme) of meervoudige beperking. Cluster 4 bestaat uit kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen. Kinderen in cluster 3 komen dus bij ons terecht”, vertelt ze.
Verdieping
In haar carrière als leraar kwam Laura in aanraking met kinderen met taalachterstanden en problematiek rondom communicatie. Ze vroeg zich af hoe ze deze grote groep kinderen op het speciaal onderwijs kon helpen en verdiepte zich in het onderwerp. Al snel besloot ze een deeltijd studie naast haar baan te doen: logopedie. Als logopedist is zij opgeleid in omgaan met deze specifieke doelgroep. “Ik vind het communicatieve stukje heel interessant. Ik wilde daarin die verdieping zoeken. Hoe zijn de methodes opgebouwd, wat kan ik aanbieden, hoe leren kinderen het beste?” legt Laura uit. Tijdens deze studie volgende ze ook een master: Toegepaste taalwetenschap. In haar master stonden vooral oorzaken, gevolgen en mogelijke behandelmanieren bij kinderen met ernstige communicatieve stoornissen (op het gebied van spraak, taal of gehoor) vanuit verschillende invalshoeken centraal. Met haar ervaring op de werkvloer kon ze op deze manier de brug slaan tussen praktijk en wetenschap.
Ik vind het communicatieve stukje heel interessant. Ik wilde daarin die
verdieping zoeken.
Twee jaar geleden rondde ze de studie af, waarna zij nu ook werkt als logopedist. “Op Heliomare de Ruimte behandel ik kinderen en jongeren tussen de vier en zestien jaar oud. Individueel, maar ook bied ik ondersteuning in de klas. Het gaat hier om een stukje behandeling, maar ook observatie. Ik begeleid collega’s en coach ouders. Ik behandel op deze manier kinderen direct en indirect en dat maakt het voor mij heel interessant”, vertelt ze.
Het NRO
“Ik haal heel veel plezier uit mijn werk. Ik houd van een afwisselende week en dat biedt de combinatie van zorg en onderwijs je zeker. Daarnaast houd ik me veel bezig met andere projecten. Ik vind kennis in het onderwijs ontzettend waardevol en dus werk ik daar graag aan mee”, vertelt ze enthousiast. Tijdens haar studie kwam ze in aanraking met het NRO. Voor een opdracht was zij op zoek naar informatie over het vak en op deze manier stuitte ze op de website www.onderwijskennis.nl. “Ik ben het NRO daarna gaan volgen. Op een gegeven moment plaatsten zij een oproep voor leraren in het speciaal onderwijs om mee te helpen aan een themapagina”, zegt ze. Op Onderwijskennis lees je wat uit onderzoek bekend is over belangrijke thema’s in het onderwijs. Deze informatie komt tot stand in nauwe samenwerking met onderzoekers én onderwijsprofessionals. “Allereerst kregen we een aantal vragen doorgestuurd. Op deze manier konden wij (verschillende docenten) alvast nadenken over de onderwerpen. Tijdens de eerste sessie hebben we deze vragen besproken en hebben we samen gespard over de themapagina. De onderzoekers hadden al een opzet gemaakt en hier mochten we op schieten”, vertelt ze.
Ik vind kennis in het onderwijs ontzettend waardevol en dus werk ik daar graag aan mee.
De onderzoekers gingen aan de slag met de verkregen feedback en stuurde het nogmaals naar alle participanten. Op deze manier is het echt een volledige pagina met relevante informatie geworden. “Ik vond het onwijs leuk om mee te helpen. Ik voelde me serieus genomen en had echt het gevoel dat ik iets bijdroeg. Onderzoekers staan natuurlijk wat verder weg van de praktijk en ze hadden oprechte interesse in onze ervaringen. De communicatie was altijd direct en ze stonden open voor feedback. We deden het met elkaar en voor elkaar”, zegt Laura.
Herkenning
“Ik denk dat iedere leraar zich wel eens afvraagt: doe ik het op de juiste manier? De themapagina over Taal en Lezen zorgde voor mij voor bevestiging en ik kan me voorstellen dat veel anderen dit ook zo ervaren. Herkenning doet veel goeds voor je zelfverzekerdheid en vakmanschap”, vertelt ze. Laura benadrukt dat zij en andere docenten veel op basis van intuïtie werken. “Maar ik vind het ook fijn om mijn keuzes te baseren op wetenschappelijke kennis. Op die manier kan ik mijn keuzes onderbouwen. Waarom kies ik hiervoor op dit moment? Zodat je dat ook kan uitleggen aan bijvoorbeeld ouders en collega’s”, voegt ze toe. Ook vertelt ze dat voor de onderwijskwaliteit en therapiekwaliteit het goed is om op de hoogte te zijn van de meest recente ontwikkelingen. “Het NRO is daar een super goede bron voor”, legt ze uit.
Ik denk dat iedere leraar zich wel eens afvraagt: doe ik het op de juiste manier?
Toekomst
Laura vindt dat het belangrijk is dat initiatieven als Ontwikkelkracht bestaan. “Netwerken lijkt me goed voor de toekomst, het is mooi als we kunnen leren van elkaar en kennis kunnen blijven delen. Daarnaast kan ik iedereen aanbevelen om ook zelf aan de slag te gaan. Om te helpen met het verzamelen van informatie en kennis te delen in je eigen teams. De behoefte en interesse is er zeker, dus hopelijk krijgen werknemers hier ook tijd voor van hun werkgevers!” sluit zij haar pleidooi af.
Wil je net als Laura meewerken aan themapagina's van het NRO? Geef je dan op via onderstaande button.