
Wat doe je als een school het oordeel zeer zwak krijgt, midden in coronatijd? Voor het Casparus College in Weesp was het aanleiding voor een stevige koerswijziging. Jan van der Linden, inmiddels schoolleider, werd gevraagd om het team te begeleiden in de omslag. In eerste instantie ontstond er door de urgentie vanzelf beweging, maar de grote vraag werd: hoe houden we die verbeterdrive vast, ook als de druk van buitenaf wegvalt?
Het antwoord vonden ze in Groeikracht, een werkwijze die evidence-informed werken combineert met vakmanschap, samenwerking en professionele nieuwsgierigheid. Daarmee bouwt het Casparus College sinds 2023 aan een duurzame verbetercultuur.
Onder leiding van Jan van der Linden maakt het Casparus College werk van een professionele cultuur waarin samenwerking, onderzoek en onderbouwde keuzes centraal staan. Docenten onderzoeken met elkaar wat werkt in de klas, gebruiken leerlingfeedback en stemmen hun lessen beter op elkaar af. Groeikracht helpt hen daarbij met een concrete methodiek, zoals bordsessies en inspiratiesessies, en geeft ruimte aan zowel intuïtie als onderwijskundig bewijs.
Maar werken aan verbetering is niet zonder obstakels. In het interview vertelt Van der Linden openhartig over de puzzel van roosterdruk, cao-afspraken en het vinden van ruimte voor gezamenlijke ontwikkeling. Ook de rol van de schoolleider vraagt balans: je moet erbij zijn, maar niet aan het stuur zitten.