'We doen dit vanuit het onderwijs, voor het onderwijs'

Website Nieuws Roel (1)

In schooljaar 2023-2024 leidde Expertscholen Ontwikkelkracht de eerste expertscholen op. Basisschool de Drie Koningen is één van deze expertscholen. Hun expertise is gericht op het samen werken aan effectieve lessen op basis van wetenschappelijke inzichten. Door middel van een leertraject wil de Drie Koningen hun expertise overdragen aan andere scholen. Volgend schooljaar starten ze hiermee daadwerkelijk. We praten hierover met Roel Scholman, leraar en intern begeleider op de Drie Koningen in De Meern.

Ik ben enthousiast over het traject waarmee we zijn begonnen met Expertscholen Ontwikkelkracht

 

Rol

Roel heeft net zijn zeventiende jaar voor de klas erop zitten en is sinds afgelopen schooljaar ook intern begeleider op basisschool de Drie Koningen. “Ik ben enthousiast over het traject waarmee we zijn begonnen met Expertscholen Ontwikkelkracht”, vertelt hij. “Volgend jaar neem ik nog meer de leiding en krijg ik een coördinerende rol. Het afgelopen jaar vond ik al geweldig en ik kijk er echt naar uit om verder te groeien. Samen met de directie en de andere intern begeleiders van de Drie Koningen ontwikkelen we de school en het leertraject verder. We doen het echt als team, samen, elke dag een beetje beter.”

Als intern begeleider was Roel één dag per week verantwoordelijk voor groep vijf. "Hierbij hield ik in de gaten hoe het gaat met de zorgvragen die er liggen, met de onderwijskwaliteit en met de resultaten”, vertelt hij.

 

De Drie Koningen

De Drie Koningen is een school die evidence-informed werkt. “Dat betekent voor ons dat we heel kritisch hebben gekeken naar onze visie op leren, organiseren en professionaliseren, en dat alles is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.”

 

Onze leerteams doen onderzoek naar hoe het onderwijs nog beter kan.

 

Een belangrijk kenmerk van de Drie Koningen is het werken in leerteams. “Onze leerteams doen onderzoek naar hoe het onderwijs nog beter kan”, vertelt Roel. “We stellen als team een onderzoeksvraag op, doen onderzoek en leveren dat met een advies aan de directie. Vervolgens gaan we aan de slag met de plannen. Hierdoor staan leerkrachten veel meer in hun kracht en hebben ze meer invloed op hoe het onderwijs vorm krijgt.”

 

Visie

Roel onderstreept de heldere visie op leren die de school hanteert. “Als je al onze leerkrachten vraagt naar de visie op leren, kunnen ze die allemaal helder uitleggen, en dat vind ik echt heel gaaf”, zegt hij. “Onze lessen zijn duidelijk opgebouwd, gebaseerd op de cognitieve belastingstheorie, de vergeetcurve en de leerprincipes van Rosenshine. Door deze heldere visie is het ook makkelijk om keuzes te maken.”

 

Dat geeft veel rust en duidelijkheid in wat we doen.

 

Hij voegt eraan toe dat de Drie Koningen hun visie gebruikt als toetssteen voor nieuwe onderwijstrends. “We toetsen alles aan onze visie op leren en de cognitieve leerpsychologie. Dat geeft veel rust en duidelijkheid in wat we doen.”

 

Expertscholen Ontwikkelkracht

Roel vertelt verder over het Expertscholenproject, waarin de Drie Koningen vorig jaar werd gescout als expertschool. "Een expert op het gebied van onderwijs die onze leerwijze kende, heeft het team van Expertscholen Ontwikkelkracht op ons gewezen en toen zijn ze langsgekomen”, zegt Roel.

Het opzetten van het project was een uitdaging, vooral omdat ze het leerproces van acht jaar in een korter traject moesten stoppen. "We hebben het project uiteindelijk toegespitst naar wat we nu kunnen doen”, legt Roel uit. "We hebben het zo vormgegeven dat we drie studiemiddagen hebben waarin we beginnen met kennis over cognitieve leerpsychologie, omdat we weten dat kennis voor vaardigheden komt.”

 

Samenwerking

Roel is trots op de samenwerking binnen het team en de positieve reacties die ze ontvingen. "De samenwerking binnen ons team ging ontzettend soepel”, zegt hij. "We hebben twee keer onze presentatie uitgeprobeerd, één keer op het congres van ResearchEd en één keer voor internationale groepen. We kregen echt heel veel positieve reacties.”

 

Wat mij aanspreekt, is dat we dit doen vanuit het onderwijs, voor het onderwijs.

 

Roel benadrukt het belang van het project dat vanuit het onderwijs zelf komt. “Wat mij aanspreekt, is dat we dit doen vanuit het onderwijs, voor het onderwijs”, voegt hij toe. “Het is een mooi avontuur, en ik ben heel benieuwd wat het volgend jaar gaat brengen. Hopelijk leren we nog veel meer mooie dingen!”


Het leertraject van de Drie Koningen richt zich op het verdiepen van kennis over hoe leren werkt. Deelnemers krijgen inzicht in de werking van het brein, de invloed van verwachtingen op leerlingen, de mechanismen van vergeten en herhalen, en effectieve instructieprincipes. Het traject omvat drie studiedagen op de eigen school, een werkbezoek aan de Drie Koningen en verschillende begeleidingsmomenten. Leerkrachten werken samen met hun collega's en de directie aan het ontwerpen, observeren en evalueren van lessen, gebruikmakend van het expliciete directe instructiemodel en de leerprincipes van Rosenshine. Hierdoor ontwikkelen zij een stevige wetenschappelijke kennisbasis die hen helpt om effectievere lessen te geven en een positieve invloed op het leerproces van hun leerlingen te hebben.

Komend schooljaar heeft De Drie Koningen nog ruimte om drie scholen te begeleiden. Heb je interesse om deel te nemen? Klik op de button om meer over het leertraject en de aanmeldingsprocedure te lezen.

Bekijk het leertraject