'We verbinden wetenschap en praktijk op een mooie manier'

Website Nieuws Tijana (1)

Tijana Prokic Breuer, medeoprichter van Education Lab, vertelt over TaalLab. Dit lab werkt samen met verschillende universiteiten en disciplines om innovatieve onderwijsprojecten op te zetten. Tijana vertelt over haar rol, de uitdagingen en de hoogtepunten van het afgelopen jaar.

 

Education Lab NL

"Ik heb samen met Inge de Wolf Education Lab opgericht”, begint Tijana enthousiast. "Education Lab is de uitvoerder van de pijler co-creatie labs binnen Ontwikkelkracht. Dat doen we samen met Ilja Cornelisz en Chris van Klaveren, die verbonden zijn aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Inge en ik zijn aan de Universiteit Maastricht verbonden, maar we hebben ook een gastaanstelling bij de Vrije Universiteit Amsterdam."

Over haar rol binnen het lab vertelt ze: "Ik ben verantwoordelijk voor TaalLab, maar ik doe ook veel andere dingen binnen Education Lab. Eén van die dingen is het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA), onze mini-kennisinfrastructuur in Amsterdam. Ook begeleid ik nog promotietrajecten op allerlei andere thema's. Het is dus lekker druk”, concludeert ze.

 

Ontwikkelkracht

Education Lab is een van de samenwerkingspartners van Ontwikkelkracht. Hier vallen twee labs onder: het TaalLab en het LerarenLab. Tijana houdt zich bezig met het TaalLab. Binnen dit lab heeft Education Lab verschillende onderzoeken opgezet:

Website Nieuws Pageturner Oproep

Pageturner

Onderzoek naar het effect van ouderprogramma Pageturner op de taalontwikkeling van kleuters.

Website Nieuws Effectief

Effectief Leesonderwijs

Samen met scholen onderzoeken we de effectiviteit van kansrijke aanpakken voor effectief leesonderwijs.

Website Nieuws Zomerschool

Zomerschool

Evaluatie van de zomerschool in Amsterdam Zuidoost, gericht op de mogelijke leergroei van de leerlingen die deelnemen aan de Zomerschool.

Website Nieuws Taalprogramma

Taalprogramma

Analyseren van het taalniveau en ontwikkelen van het schrijfonderwijs op het Bernardinuscollege om een beeld te krijgen van het taalniveau van de leerlingen. We willen een zo compleet mogelijk beeld krijgen van de gebieden waar leerlingen wel of geen lacunes laten zien, en of er bepaalde groepen leerlingen uitspringen in die analyse, of bepaalde taaldomeinen.

Website Nieuws Rapport

Rapport Taalachterstanden

Binnen het Taallab ontwikkelen we een rapport dat een uitgebreid overzicht biedt van de huidige stand van zaken in de wetenschap en praktijk met betrekking tot taalachterstanden.

Website Nieuws Interventies

Effectieve Taalinterventies

Dit project biedt inzicht in de huidige stand van zaken binnen de vroege taalinterventies voor kinderen met (risico op) taalachterstanden. Het geeft antwoord op de vraag hoe de huidige taalinterventies taalachterstanden verminderen.

 

TaalLab is uitgegroeid tot een landelijk project.


Team

Tijana reflecteert op de hoogtepunten van het afgelopen jaar: "Er waren zoveel hoogtepunten. We zijn het afgelopen jaar veel groter geworden en hebben met heel veel meer mensen samengewerkt. TaalLab is uitgegroeid tot een landelijk project.”

De oprichting van Taallab was een spannende ervaring: "Ik vond het heel spannend en ontzettend leuk om een lab op te richten dat over taal gaat, terwijl Ilja en ik onderwijseconomen zijn en geen taalwetenschappers. We kwamen er snel achter dat je als onderwijseconoom geen idee hebt hoe je mensen taal bijbrengt. Daarom werken we samen met onderwijskundigen, taalwetenschappers en mensen uit de praktijk. Ik ben er trots op dat we binnen minder dan een jaar een kleurrijk team hebben gebouwd”, vertelt ze.

TaalLab wil niet alleen een lab zijn dat dingen toetst, maar ook een lab dat dingen maakt. "Ons doel is om kansrijke en effectieve aanpakken te ontwikkelen en daarna te testen. Dit vereist samenwerking met veel verschillende disciplines”, vervolgt ze. "Dit maakt ons vrij uniek, omdat die disciplines vaak op verschillende eilanden functioneren. Het mooie is dat we in ons lab al deze kennis kunnen verbinden en inzetten voor de ontwikkeling van onderwijsaanpakken."

 

Voorbeelden

Een groot project dat nu in de startblokken staat is Pageturner. “Pageturner is een programma waarin we voorlezen thuis willen stimuleren. Dit is natuurlijk heel belangrijk voor kleine kinderen. We doen onderzoek naar de effectiviteit van zo'n digitaal voorleesprogramma op de woordenschat van jonge kinderen.”

Daarnaast werkt Education Lab aan een project in samenwerking met Stichting Lezen: "We zijn een programma aan het doorontwikkelen dat Bibliotheek op School Plus heet. Dit doen we met een groot co-creatie team van logopedisten, taalwetenschappers, onderwijsprofessionals en experts van Stichting Lezen”, vertelt Tijana.

 

Dit is een mooi voorbeeld van een school die nu heel actief met ons samenwerkt.

 

“Samen met Elize Jong en haar team binnen Onze Amsterdamse School werken we aan twee soorten aanpakken. De eerste aanpak is de eerdergenoemde samenwerking met Bibliotheek op School Plus. Hierbij is zij intensief betrokken en denken we samen na over hoe we deze aanpak nog verder kunnen verbeteren. Aan de andere kant ontwikkelen ze met onze hulp ook hun eigen aanpak, waardoor ze uiteindelijk zelf scholen gaan trainen in effectief leesonderwijs”, vertelt Tijana.

Tegelijkertijd doen ze onderzoek naar hoe kansrijk het is wanneer een school een andere school helpt met deze aanpak. “We benutten daarnaast hun kennis voor de landelijke ontwikkeling van deze methoden, die Stichting Lezen vervolgens over veel scholen uitrolt.”

Onze Amsterdamse School deelt via TaalLab kennis over effectief leesonderwijs en inzichten uit zowel de praktijk als de wetenschap. Hiermee zijn ze een belangrijke ambassadeur van de labs. “Dit is een mooi voorbeeld van een school die nu heel actief met ons samenwerkt”, zegt Tijana.

"Bij ons zijn scholen gelijkwaardig aan de onderzoekers”, legt ze uit. "We werken samen met een kleine selectie scholen om onderwijspakken te ontwikkelen. Als we iets gemaakt hebben, willen we heel veel scholen betrekken om het te testen”, vertelt Tijana.

 

We zijn erin geslaagd om wetenschap en praktijk op een mooie manier te verbinden.

 

Trots

Terugkijkend op het afgelopen jaar, is Tijana duidelijk trots op wat ze hebben bereikt: "Ik realiseer me dat we zo onwijs veel gedaan hebben in één jaar. Misschien moeten we het ook een beetje vieren. We hebben een geweldig team opgebouwd en zijn erin geslaagd om wetenschap en praktijk op een mooie manier te verbinden. Ik hoop dat daaruit hele mooie aanpakken zullen voortvloeien waar Nederlandse scholen iets aan hebben om uiteindelijk die taalachterstanden te bestrijden."

Leer meer over Education Lab.

Co-creatielabs