
Haal het beste uit jullie lessen
Expertiseschool RKBS de Drie Koningen, Utrecht

Over het leertraject
In dit leertraject werken we samen met jullie op een evidence-informed manier aan het versterken van jullie onderwijs. We staren met het bouwen van een stevige gedeelde kennisbasis vanuit de cognitieve leerpsychologie. We hebben het daarbij onder andere over hoe leren en vergeten werkt in ons brein. Daarna verbinden we dit aan het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). We gaan aan de slag met het ontwerpen en geven van sterke lessen. Deze lessen komen wij observeren met de kwaliteitscoördinator of intern begeleider van jullie school. Zo leren we samen om te kijken naar sterke lessen.
Aan het einde van het leertraject maken we de koppeling tussen de leerprincipes van Rosenshine en het hebben van hoge verwachtingen en de cognitieve leerpsychologie en EDI. Zo ontstaat er een mooi samenhangend geheel van kennis en vaardigheden, die er voor zorgen dat iedere leraar het beste uit zijn lessen kan halen.
Voor wie
Voor iedereen die zijn onderwijs wil versterken en op zoek is naar evidence-informed kennis over hoe je dit kunt doen.
Onderwerpen
De onderwerpen die wij behandelen in ons leertraject zijn:
- De cognitieve leerpsychologie
- Expliciete Directe Instructiemodel
- Hoge verwachtingen
- De leerprincipes van Rosenshine
- Observeren van leskwaliteit
Werkwijze
De leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren van de Drie Koningen verzorgen drie studiemomenten en vijf begeleidingsmomenten. Hierin werkt jullie team samen met het team van de Drie Koningen. We leggen samen klassenbezoeken af en kijken hoe het traject goed geborgd kan worden binnen jullie school. In dit traject werk je samen met leerkrachten en kwaliteitscoördinatoren, die zelf nog voor de klas staan en in de praktijk tegen de dingen aanlopen waar jullie ook tegen aanlopen.
Wij werken samen aan onderwijsverbetering en hopen op die manier ook een netwerk te creëren waarin we samen de uitdagingen en kansen van het onderwijs aan kunnen gaan. Een netwerk waarin we elkaar kunnen vinden met de vragen die spelen op onze scholen.
Over de school

De Drie Koningen is een basisschool in De Meern (Utrecht) met ongeveer 620 leerlingen. Wij zijn onderdeel van Stichting Wijs! Op de Drie Koningen is het hele team betrokken bij het steeds beter maken van het onderwijs, gebaseerd op de nieuwste inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Steeds worden op basis van wetenschappelijk onderzoek verbeterplannen opgesteld, uitgevoerd, de leerresultaten beoordeeld en de plannen weer aangepast (plan-do-check-act). We zijn trots op wat we hiermee bereikt hebben; hoge verwachtingen van alle leerlingen, continu betere lessen en leraren die zich verantwoordelijk en serieus genomen voelen en meer werkplezier ervaren. Dit gunnen we ook andere scholen.
Ontwikkelkracht ondersteunt en faciliteert binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht scholen om hun expertise te delen met andere scholen.

Contact

Heb je interesse om deel te nemen aan dit leertraject? Neem dan contact op met Roel Scholman (Coördinator/trainer) voor een oriënterend gesprek.
Subsidievoorwaarden
Er is subsidie beschikbaar om als school deel te nemen aan een leertraject van een expertiseschool. Hieronder vind je een selectie van de subsidievoorwaarden uit de subsidieregeling voor schooljaar 2025-2026.
Gesprekken
Voorafgaand aan de subsidieaanvraag voer je een verkennend gesprek met het loket van Ontwikkelkracht én een intakegesprek met de expertiseschool dat het leertraject aanbiedt. Dit is een belangrijke voorwaarde om subsidie aan te vragen.
Inzet onderwijsprofessionals
Per school nemen minimaal vijf personen deel, waaronder minimaal één schoolleider.
Subsidiebedrag
Je ontvangt als school begeleiding van de expertiseschool en een vast subsidiebedrag als tegemoetkoming voor de geïnvesteerde uren van de medewerkers. Het subsidiebedrag bedraagt € 25.200 per school in het primair of voortgezet onderwijs.
Activiteitenplan
Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Hierin moet ten minste opgenomen zijn:
- Een verslag van het gesprek met de expertiseschool die het te volgen leertraject aanbiedt.
- Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school bereid en in staat is om actief deel te nemen aan het leertraject.
- Een onderbouwing waaruit blijkt dat de schoolleiding en het schoolbestuur van de school betrokken zijn en zich committeren aan het traject.
- Een onderbouwing waaruit blijkt dat er in het team voldoende draagvlak is om de lessen uit het leertraject duurzaam in de school te borgen.
Praktijkervaringen
'De gedrevenheid is echt bewonderenswaardig'
Anne Kreuger en Tamara Breetveld over de begeleiding van aspirant-expertisescholen.
'Expertscholen wordt expertisescholen'
Arjan van der Meij vertelt over de naamswijziging van expertisescholen.
'We doen dit vanuit het onderwijs, voor het onderwijs'
Roel Scholman over zijn rol binnen het leertraject van de Drie Koningen.