
Zet de leerling in zijn kracht!
Expertiseschool Casimirschool, Gouda
Over het leertraject
In dit leertraject krijgen jullie kennis over, inzicht in en praktische tools voor de concepten: zelfinzicht, zelfregulerend leren, zelfsturing en zelfbewustzijn. Na dit leertraject spreek je als schoolteam een gemeenschappelijke taal en is er een continu verbeterproces in gang gezet. Je bent geïnspireerd geraakt en hebt dit kunnen vertalen naar je eigen lespraktijk. Je kunt diverse tools inzetten en strategieën aanleren aan jouw leerlingen, die het zelfbewustzijn vergroten. Hierdoor kunnen leerlingen zelfbewuste keuzes maken, sturing geven aan hun leerproces en daarmee meer verantwoordelijkheid nemen voor het leren en gedrag. Zet de leerling in zijn kracht!
Voor wie
Ons traject is geschikt voor schoolteams uit het primair onderwijs en (een deel van) schoolteams uit het voortgezet onderwijs. De visie van de school geeft ruimte voor het aanbod. Een vertegenwoordiging van het team is bereid in een kernteam dit proces continu te verbeteren.
Onderwerpen
Een zelfbewuste leerkracht weet hoe hij zelfbewustzijn bij kinderen kan laten ontluiken, door:
- Je laat leerlingen metacognitieve kennis inzetten om grip te krijgen op zichzelf, de taak en het leren en leeft dit voor.
- Je begrijpt hoe zelfregulerend leren werkt volgens principes van Zimmerman. Je weet wat ZRL-strategieën zijn, hoe deze in de voor-tijdens-na-fase ingezet worden en hoe de leerkracht deze ondersteunt middels vier ondersteuningsvormen.
- Je creëert een ondersteunde leeromgeving en sterk pedagogisch klimaat. Je leert dat aandacht en rust een essentiële rol spelen bij zelfsturing volgens inzichten van Smidts.
Werkwijze
- Intakegesprek
- Drie studiedagen op eigen school
- Werkbezoek aan Casimirschool
- Verschillende (online) begeleidingsmomenten
Over de school

De Casimirschool is een daltonbasisschool in Gouda, die al jaren leerlingen meer regie laat nemen. We staan voor wereldgericht Daltononderwijs; voor zelfbewuste leerlingen met lef!
Op de Casimirschool willen we leerlingen laten ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen en wat ze nodig hebben. Door samen werken, samen leren en samen leven creëren we een betekenisvolle omgeving waarin we rekening houden met elkaar. In onze school krijgen leerlingen ruimte om zelfstandig en vanuit verbinding hun eigen ontwikkeling vorm te geven en op een onderzoekende, eigenzinnige manier bij te dragen aan de wereld.
Ontwikkelkracht ondersteunt en faciliteert binnen de pijler Expertisescholen Ontwikkelkracht scholen om hun expertise te delen met andere scholen.

Contact

Heb je interesse om deel te nemen aan dit leertraject? Neem dan contact op met Ineke Vermeulen (Beleidsadviseur onderwijs) voor een oriënterend gesprek.
Subsidievoorwaarden
Er is subsidie beschikbaar om als school deel te nemen aan een leertraject van een expertiseschool. Hieronder vind je een selectie van de subsidievoorwaarden uit de subsidieregeling voor schooljaar 2025-2026.
Gesprekken
Voorafgaand aan de subsidieaanvraag voer je een verkennend gesprek met het loket van Ontwikkelkracht én een intakegesprek met de expertiseschool dat het leertraject aanbiedt. Dit is een belangrijke voorwaarde om subsidie aan te vragen.
Inzet onderwijsprofessionals
Per school nemen minimaal vijf personen deel, waaronder minimaal één schoolleider.
Subsidiebedrag
Je ontvangt als school begeleiding van de expertiseschool en een vast subsidiebedrag als tegemoetkoming voor de geïnvesteerde uren van de medewerkers. Het subsidiebedrag bedraagt € 25.200 per school in het primair of voortgezet onderwijs.
Activiteitenplan
Bij de aanvraag van de subsidie is de onderbouwing in de vorm van een activiteitenplan een belangrijke vereiste. Hierin moet ten minste opgenomen zijn:
- Een verslag van het gesprek met de expertiseschool die het te volgen leertraject aanbiedt.
- Een onderbouwing waaruit blijkt dat de school bereid en in staat is om actief deel te nemen aan het leertraject.
- Een onderbouwing waaruit blijkt dat de schoolleiding en het schoolbestuur van de school betrokken zijn en zich committeren aan het traject.
- Een onderbouwing waaruit blijkt dat er in het team voldoende draagvlak is om de lessen uit het leertraject duurzaam in de school te borgen.
Praktijkervaringen
'De gedrevenheid is echt bewonderenswaardig'
Anne Kreuger en Tamara Breetveld over de begeleiding van aspirant-expertisescholen.
'Expertscholen wordt expertisescholen'
Arjan van der Meij vertelt over de naamswijziging van expertisescholen.
'We doen dit vanuit het onderwijs, voor het onderwijs'
Roel Scholman over zijn rol binnen het leertraject van de Drie Koningen.