Gister geleden kwamen onderwijsprofessionals samen in Apeldoorn voor Ontwikkelkracht: Samen Scholen! Deze inspirerende bijeenkomst stond volledig in het teken van leren, delen en samen bouwen aan krachtiger onderwijs.
De ochtend stond in het teken van de deelnemende scholen, die tijdens een verdiepend programma inzichten en ervaringen uitwisselden om sterker te worden. In de middag volgde een pijleroverstijgend programma met keuzesessies over thema’s zoals effectief leesonderwijs, betekenisvol taalonderwijs, verbeterculturen en formatief handelen. Inspiratie, verbinding en praktische handvatten stonden centraal, met iets waardevols voor iedereen.
De vraag die blijft resoneren: Wat ga jij morgen anders doen? In de aftermovie blikken we terug op de hoogtepunten en zien we hoe onderwijsprofessionals deze vraag beantwoorden.
Dank aan alle sprekers en deelnemers voor hun energie en betrokkenheid. Samen blijven we bouwen aan een toekomstbestendig onderwijs!
Terugblik
Op 21 november vond Ontwikkelkracht: Samen Scholen! plaats in Apeldoorn. Deze collectieve meet-up stond in het teken van inspirerende kennissessies en praktische inzichten. Het ochtenddeel bestond uit een intern programma voor alle Ontwikkelkrachtscholen van dit jaar. In de middag was er een gezamenlijk programma waar ook andere scholen aan deel konden nemen met keuzesessies, waaronder masterclasses van onze expertisescholen, opbrengsten uit TaalLab en LerarenLab, en toepasbare kennis uit onderzoek. Daarnaast waren er boeiende lezingen van Iliass El Hadioui over een cultuur van hoge verwachtingen en Inge de Wolf over evidence-informed werken. Onze samenwerkingspartners blikken terug op deze leerzame dag vol inspiratie én uitwisseling.
Groeikracht
"In de ochtend kwamen de deelnemende scholen van Groeikracht samen om te leren van expertcoaches én van elkaar. Het thema ‘Team in beweging’ stond centraal, met thema’s als teamdynamiek, het omgaan met weerstand en het toepassen van evidence-informed werken in de praktijk. Ook kregen de deelnemers de kans om ‘op expeditie’ te gaan, waarbij ze hun eigen verbeterthema’s, doelen en acties presenteerden en bespraken met anderen. Dit zorgde niet alleen voor nieuwe inzichten, maar ook voor het versterken van onderlinge samenwerking en inspiratie.
In de middag verzorgde Groeikracht voor de andere scholen een workshop over de kracht van een onderzoeks- en verbetercultuur."
Education Lab
"Tijdens de labdagen van TaalLab en LerarenLab deelden wetenschappers en onderwijsprofessionals kennis. Het LerarenLab bood een minicollege van Inge de Wolf over professionele teamcultuur, gevolgd door praktijkvoorbeelden en co-creatiesessies over inductie, brugfunctionarissen en anders organiseren. TaalLab ging over ouderbetrokkenheid. Deelnemers werkten samen aan projecten rond taalontwikkeling en volgden inspiratiesessies over leesonderwijs.
Het middagprogramma bood andere scholen een kijkje in de labs, met inzichten over hoe we meer leraren kunnen aantrekken en behouden, thematisch lezen en effectief leesonderwijs."
De Transformatieve School
"In het ochtendprogramma kwamen ontwikkelgroepleden en schoolleiders van de deelnemende scholen samen om inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen. Scholen uit het pilotjaar deelden boeiende presentaties over hoe zij cultuurproducten implementeerden en welke resultaten dat opleverde. Senior trainers begeleidden verdiepende gesprekken, waarin scholen hun trajecten evalueerden en plannen smeedden voor een verbetercultuur.
De samenwerking en verdieping werden breed gewaardeerd, en nieuwe verbindingen tussen scholen werden gelegd om nog meer van elkaar te leren.
In de middag verzorgde De Transformatieve School voor de andere scholen een workshop over het werken vanuit de principes van een transformatieve verbetercultuur."
Expertisescholen Ontwikkelkracht
"In de ochtend kwamen de aspirant-expertisescholen bijeen voor een inspirerende sessie. Deze scholen bereiden zich voor om volgend jaar officieel als expertiseschool te starten. Tijdens deze bijeenkomst vonden intervisiesessies plaats voor de trainers van de aspirant-expertscholen, waarin ze ervaringen deelde en kennis verdiepte.
In de middag deelden onze eerste vier expertisescholen hun expertise over effectief leesonderwijs, formatief handelen, effectieve lessen en het creëren van een passend onderwijsaanbod. Een mooi begin van een programma dat als kool begint te groeien."
NRO
"Tijdens het middagprogramma kregen scholen een sneakpreview van de nieuwe leidraden over de leraar-leerlingrelatie en taalonderwijs in groep 3 tot en met 8.
Onderzoekers en onderwijsprofessionals deelden inzichten, en de Kennisrotonde hielp deelnemers met onderzoekbare vragen en tips over stillezen in de klas. Een kennismakelaar van de Kennisrotonde hield een sessie over stillezen in de klas, naar aanleiding van een vraag die een Groeikracht-school eerder had gesteld. Het is mooi om te zien hoe scholen actief zoeken naar wetenschappelijke onderbouwing voor hun onderwijspraktijk!"
Presentaties
Wil je de gegeven presentaties nog een keer bekijken? Download ze hier:
- Christa Krijgsman + Sjors van Oostende: De relatie tussen leraar en leerling: hoe krijg én houd je die positief?
- Iris Schellekens + Maartje Hubertus: Een leven lang lezen
- Jochem Puts + Caroline Blaas: Ontdek de kracht van formatief handelen
- Ashley Speelziek + Maame Hammond: Werken vanuit de principes van een transformatieve verbetercultuur (po)
Bekijk de aftermovie: